Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Onze school
    • Onderwijs in Units
    • Missie
    • Visie
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Leerlingenraad
    • Oudervereniging
    • Onze partners
    • Brabants verkeersveiligheidslabel
  • Informatie
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Schooltijden
    • Vakanties + studiedagen
    • Gymdagen
    • Verzuim en verlof
    • Leerlingenzorg door externen onder schooltijd
    • Telefoonbeleid
    • Naschoolse activiteiten
    • Toestemmingsformulier medicijngebruik
    • Samenwerking NummerEen en Het Palet in MFA
  • Aanmelden
  • Contact
ENG NL

 

Visie

Het team van Het Palet werkt in units waarin steeds twee leerjaren intensief met elkaar samenwerken. Het werken in units biedt kinderen de mogelijkheid om van en met elkaar te leren. Kinderen van verschillende leeftijden, met verschillende talenten en eigenschappen, ontmoeten elkaar en werken samen. In één unit dragen meerdere teamleden gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle kinderen. Dit betekent dat 'meerdere ogen' de kinderen volgen maar ook dat teamleden elkaars kwaliteiten optimaal kunnen benutten. Het werken in units maakt het mogelijk dat kinderen naar behoefte, interesse en talent flexibel en op maak kunnen worden ingedeeld. Dit is bij aanvang van schooljaar 2024-2025 schoolbreed zichtbaar in het rekenblok, het leesblok en bij het thematisch werken (wereldoriëntatie). In de loop van het schooljaar ontwikkelen we deze werkwijze ook voor grammatica (woordbenomen en zinsontleden). Voor een uitgebreide toelichting op ons onderwijs verwijzen wij je graag naar de schoolgids op de website. Onderstaand lichten wij de vier pijlers van onze visie toe.
 
Pijler 1 - Een pedagogische basis
Samen met ouders wil het team van Het Palet voorzien in een stevige pedagogische basis voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich welkom en thuis voelen. Het team wil actief een veilige en geborgen sfeer creëren, zowel in de units als op het schoolplein. Voor ons is ieder kind uniek en gelijkwaardig. We benaderen de kinderen positief en doen dit vanuit eenduidige afspraken en laagdrempeligheid. Door zelf te handelen vanuit duidelijke waarden en normen, vanuit dialoog over waarden en normen en vanuit gerichte activiteiten leren we kinderen om voor zichzelf, de ander en de omgeving te zorgen.
Alle kinderen op Het Palet zitten in een vaste thuisgroep en hebben hun eigen thuisgroepleerkracht(en) bij wie zij meerdere keren per dag thuiskomen. In Unit 1 noemen we de thuisgroep een nest. Vanuit de eigen thuisgroep of het nest gaan de kinderen naar activiteiten en instructies op maat of naar een workshop bij één van de (vak)leerkrachten van het unitteam. Het hele unitteam kent de kinderen en hun persoonlijke (onderwijs)behoeften. Op die manier ervaren de kinderen dat wij er samen voor hen zijn. Wanneer kinderen pedagogisch gezien speciale onderwijsbehoeften hebben, werken we intensief samen met ouders en andere partijen om tot optimale afstemming te komen.
 
Pijler 2 - Basisvaardigheden als stevig fundament

Samen met ouders wil het team van Het Palet met alle kinderen bouwen aan een stevig fundament voor de toekomst, bestaande uit de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap. We werken met eigentijdse lesmethodes waarbij we vanuit leerlijnen en leerdoelen zorgvuldig afstemmen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen. Leerkrachten op Het Palet zijn instructeur maar ook didactisch coach. Dat betekent dat zij kinderen tijdens de verwerking van de lesstof zodanig begeleiden dat een maximale impact op het leren van de kinderen ontstaat.

Op Het Palet kennen de kinderen de opbouw van een lees- en rekenblok. Kinderen weten wie op welke plaats de instructies verzorgt en waar zij de lesstof aansluitend kunnen verwerken. Kinderen krijgen binnen de eigen unit instructie en verwerking die passend is bij hun ontwikkelingsniveau. Op Het Palet zetten we onder andere Expliciete Directe Instructie (EDI) in om ervoor te zorgen dat kinderen succeservaringen opdoen en hun leerprestaties verbeteren. Verwerking van instructie kan op Het Palet op verschillende manieren; op papier, digitaal, in spelvorm, bewegend, coöperatief enz. Kinderen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren, maar mogen ook bewust kiezen om alleen en in stilte te werken. Unit 2, 3 en 4 hebben een eigen stilteruimte.

Binnen de units vinden wij rust en structuur belangrijk en werken we met kinderen ook bewust aan hun executieve functies. Denk hierbij aan leren plannen, organiseren, monitoren van zichzelf en flexibel omgaan met verandering. Wanneer kinderen didactisch gezien speciale onderwijsbehoeften hebben, werken we intensief samen met ouders en andere partijen om tot optimale afstemming te komen.

 
Pijler 3 - Betekenisvol leren

Op Het Palet spreken we binnen het thematisch werken de verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie van kinderen aan. Wij richten ons op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren waarbij kinderen kennis, inzichten en vaardigheden van de 21e eeuw opdoen. Voorbeelden van deze vaardigheden die aan bod komen zijn: probleemoplossend denken, zelfregulering, samenwerken en digitale geletterdheid. We geven het thematisch werken vorm vanuit eigentijdse methodes als KleuterLab (Unit 1) en Blink Wereld (overige units). Het werken aan taaldoelen doen wij waar mogelijk binnen het actuele thema zodat voor kinderen samenhang en betekenis ontstaat.

Het Palet is een Cultuurprofielschool. Dit betekent dat kunst en cultuur verweven zijn met onze thema's. De kinderen krijgen wekelijks tijdens creatieve workshops de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen op het gebied van dans, drama, muziek, multimedia, literatuur, erfgoed en beeldende vorming. De rijke leeromgeving is hierbij een belangrijke voorwaarde. Samenhang tussen verschillende vakken zorgt voor een betekenisvol en samenhangend cultuurprogramma. De kinderen ontwikkelen een onderzoekende en actieve leerhouding, waarbij er steeds aandacht is voor reflectie. Leerkrachten begeleiden kinderen bij het creatieve proces vanuit procesgerichte didactiek. Dit betekent dat wij in de dialoog met de kinderen de focus leggen op het omzetten van gevoelens, ervaringen en ontdekkingen in een product of kunstzinnige uiting. Per unit hebben wij ik-doelen rondom creatief gedrag geformuleerd waar wij met de kinderen aan werken.

 
Pijler 4 - Kind in beeld

Op Het Palet vinden wij het belangrijk dat kinderen een houding verwerven waarin ‘een leven lang leren’ het uitgangspunt is. Hiervoor is het belangrijk dat een kind zelf motivatie en verantwoordelijkheid voelt voor het eigen leerproces. Op Het Palet willen leerkrachten kinderen hierbij actief begeleiden. Zij doen dit bijvoorbeeld door hen didactisch te coachen tijdens de verwerking van lesstof bij hun eigen actuele leerdoelen. Ook speelt de mentor van het kind een belangrijke rol. De mentor is één van de thuisgroepleerkrachten en staat het dichtst bij het kind. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor kinderen en ouders, monitort de ontwikkeling van het kind en voert hierover driehoeksgesprekken in de driehoek van leerkracht-ouder-kind. In het driehoeksgesprek staat het portfolio centraal.

In het portfolio brengen we de brede ontwikkeling en persoonlijke groei van elk kind in beeld. De Talentenkaart in het portfolio bevat een ‘Zo zien wij jou’-verslag. Hierin beschrijft de mentor van het kind in samenspraak met het unitteam hoe zij het kind zien; sociaal-emotioneel, werkhouding en talenten. Daarnaast bevat het portfolio de resultaten van het leerlingvolgsysteem IEP. IEP staat voor ‘Inzicht Eigen Profiel’ en toont de groei van kinderen op het gebied van hun ‘hoofd, hart en handen’. Naast IEP gebruiken we observatie-instrumenten voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling en methodegebonden toetsen om een nog breder beeld van elk kind te krijgen. Met het portfolio streven we ernaar dat kinderen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces en de motivatie voor het eigen leren wordt vergroot.

Kinderen en hun ouders bereiden driehoeksgesprekken samen thuis voor. In het driehoeksgesprek brengen we ieders input samen en kijken we hoe we samen kunnen werken aan het welbevinden en de volgende stap in de ontwikkeling van het kind.

De vorderingen van kinderen op unit-, leerjaar- en individueel niveau worden met het hele unitteam besproken en vertaald naar een passend vervolgaanbod. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de intern begeleider.

Palet TV

Click sport

Blazers- en slagwerkklas

Onderdeel van KempenKind

Contact

Oude Provincialeweg 17 ,
5527 BM Hapert

0497 360 384

info@hetpalet.nl

Directeur: Alexander Fransen

Algemeen

© 2023, Onderwijsstichting KempenKind

Disclaimer
Privacy statement

Privacyverklaring
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools