Visie
Het team van Het Palet werkt in units waarin steeds twee leerjaren intensief met elkaar samenwerken. Het werken in units biedt kinderen de mogelijkheid om van en met elkaar te leren. Kinderen van verschillende leeftijden, met verschillende talenten en eigenschappen, ontmoeten elkaar en werken samen. In één unit dragen meerdere teamleden gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle kinderen. Dit betekent dat 'meerdere ogen' de kinderen volgen maar ook dat teamleden elkaars kwaliteiten optimaal kunnen benutten. Het werken in units maakt het mogelijk dat kinderen naar behoefte, interesse en talent flexibel en op maak kunnen worden ingedeeld. Dis is bij aanvang van schooljaar 2022-2023 schoolbreed zichtbaar in het rekenblok, het leesblok en bij het thematisch werken (wereldoriëntatie). In de loop van het schooljaar ontwikkelen we deze werkwijze ook voor grammatica (woordbenomen en zinsontleden). Voor een uitgebreide toelichting op ons onderwijs verwijzen wij je graag naar de schoolgids op de website. Onderstaand lichten wij de vier pijlers van onze visie toe.
Pijler 1 - Een pedagogische basis
Samen met ouders wil het team van Het Palet voorzien in een stevige pedagogische basis voor alle kinderen. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich welkom en thuis voelen. Het team wil actief een veilige en geborgen sfeer creëren, zowel in de units als op het schoolplein. Voor ons is ieder kind uniek en gelijkwaardig. We benaderen de kinderen positief en doen dit vanuit eenduidige afspraken en laagdrempeligheid. Elk kind heeft zijn eigen thuisgroepleerkracht bij wie het kind meerdere keren per dag thuiskomt. Ook heeft elk kind een mentor die met het kind een vertrouwensrelatie opbouwt en bij wie het kind altijd terecht kan. Door zelf te handelen vanuit duidelijke waarden en normen, vanuit dialoog over waarden en normen en vanuit gerichte activiteiten leren we kinderen om voor zichzelf, de ander en de omgeving te zorgen. Wanneer kinderen pedagogosch gezien speciale onderwijsbehoeften hebben, werken we intensief samen met ouders en andere partijen om tot optimale afstemming te komen.
Pijler 2 - Een didactische basis
Samen met ouders wil het team van Het Palet voorzien in een stevige didactische basis voor alle kinderen. We werken vanuit eigentijdse lesmethodes waarbij we vanuit leerlijnen en leerdoelen zorgvuldig afstemmen op de onderwijsbehoefte van alle kinderen. Leerkrachten op Het Palet zijn instructeur maar ook didactisch coach. Dat betekent dat zij kinderen tijdens de verwerking van de lesstof zodanig begeleiden dat een maximale impact op het leren van de kinderen ontstaat. In schooljaar 2022-2023 volgen alle leerkrachten en onderwijsassistenten op de studiedagen een teamscholing om zichzelf in de rol van didactisch coach te bekwamen.
Op Het Palet kennen de kinderen de opbouw van een lees- en rekenblok. Kinderen weten wie op welke plaats instructie verzorgt en waar zij de lesstof aansluitend kunnen verwerken. Kindere krijgen binnen de unit instructie en verwerking die passend is bij hun ontwikkelingsniveau. Instructies op Het Palet zijn interactief, kort en activerend. Verwerking van instructie kan op Het Palet op verschillende manieren; op papier, digitaal, in spelvorm, bewegend, coöperatief enz. Kinderen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren, maar mogen ook bewust keizen om alleen en in stilte te werken. Unit 2, 3 en 4 hebben in de MFA een stilteruimte. Tijdens de verwerking kunnen de kinderen de didactische coaches (leerkrachten en onderwijsassistent) om hulp vragen.
Binnen de units vinden wij rust en structuur belangrijk en werken we met kinderen ook bewust aan hun executieve functies. Denk hierbij aan leren plannen, organiseren, monitoren van zichzelf en flexibel omgaan met verandering. Wanneer kinderen didactisch gezien speciale onderwijsbehoeften hebben, werken we intensief samen met ouders en andere partijen om tot optimale afstemming te komen.
Pijler 3 - Betekenisvol leren
Op Het Palet spreken we binnen het thematisch werken de verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie van kinderen aan. Wij richten ons op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren waarbij kinderen kennis, inzichten en vaardigheden van de 21e eeuw opdoen. Voorbeelden van deze vaardigheden die aan bod komen zijn: probleemoplossend denken, zelfregulering, samenwerken en digitale geletterdheid. De aandacht op Het Palet voor deze vaardigheden toont dat wij het leerproces dat kinderen doorlopen minstens zo belangrijk vinden als een mooi product. We geven het thematisch werken vorm vanuit eigentijdse methodes als KleuterLab (unit 1) en Blink (overige units). Het werken aan taaldoelen op het gebied van woordenschat, spreken/ luisteren en stellen doen wij binnen het actuele thema zodat wat kinderen leren betekenisvoller wordt.
Pijler 4 - Kind in beeld
Op Het Palet vinden wij het belangrijk dat kinderen een houding verwerven waarin ‘een leven lang leren’ het uitgangspunt is. Hiervoor is het belangrijk dat een kind zelf motivatie en verantwoordelijkheid voelt voor het eigen leerproces. Op Het Palet willen leerkrachten kinderen hierbij actief begeleiden. Zij doen dit bijvoorbeeld door hen didactisch te coachen tijdens de verwerking van lesstof bij hun eigen leerdoel. Ook speelt de mentor van het kind hierbij een belangrijke rol. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor kinderen en ouders, monitort de ontwikkeling van het kind en voert de driehoeksgesprekken met ouders en kind.
In het portfolio wordt de voortgang van het kind bijgehouden en kijken we expliciet naar de groei van het kind. De Talentenkaart in het portfolio bevast een 'Zo zien wij jou'-verslag. Hierin beschrijft de mentor van het kind in samenspraak met het unitteam hoe zij het kind zien. Daarnaast bevat het portfolio de resultaten van het leerlingvolgsysteem IEP. IEP staat voor 'Inzicht Eigen Profiel' en toont de groei van kinderen op het gebied van hun 'hoofd, hart en handen'. Met het portfolio streven we ernaar dat kinderren meer eigenaar worden van hun eigen leerproces en de motivatie voor het eigen leren wordt vergroot.
De vorderingen op unit-, leerjaar-, en individueel niveau worden met het hele unitteam besproken en vertaald naar een passend vervolgaabod. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de intern begeleider. We gebruiken observatie-instrumenten voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling en methodegebonden toetsen om een nog breder beeld van uw kind te krijgen.
